HeikkiSantala Iskee avoimesti; perinteisten arvojen puolesta

Oikeuslaitos irrotetaan oikeusministeriöstä - vihdoinkin !

 

OIKEUSLAITOKSEN PERUSTUSLAIN VASTAISUUTTA KORJATAAN 

Perustuslain 3 pykälän kolmannen momentin mukaan ”Tuomiovaltaa käyttävät riippumattomat tuomioistuimet, ylimpinä tuomioistuimina korkein oikeus ja korkein hallinto-oikeus.” Paino sanalla riippumattomat.

Tuomioistuimet eivät ole meillä oikeusministeriön hallinnon alaisina riippumattomia.

Oikeuslaitoksen muutosta perustuslain mukaiseksi on vaadittu ja esitetty pitkään erilaisissa komiteoissa ja työryhmissä, toistaiseksi turhaan. Lähinnä poliittinen vastustus on kaatanut hankkeet. Nyt kuitenkin kuuluu jotain ennen kuulumatonta. Kyse on oikeuslaitoksen perustavan laatuisesta uudistamishankkeesta.

”Oikeusministeriö on päättänyt käynnistää hankkeen, jonka ensimmäisessä vaiheessa nimettävät selvitysmiehet laativat arviomuistion keskushallinnon uudistamisesta perustamalla tuomioistuinvirasto.  Viraston mahdollinen perustaminen valmistellaan erikseen asetettavassa laajapohjaisessa toimikunnassa.”

Tämä tarkoittaa oikeushallinnon irrottamista poliittisesti johdetusta oikeusministeriöstä itsenäiseksi ja riippumattomaksi tuomioistuinvirastoksi. Se on todella suuri muutos.

Osastopäällikkö Kari Kiesiläisen 30.4.2014 allekirjoittamalla päätöksellä selvitysmiehiksi asetettiin oikeustieteen lisensiaatti Pekka Nurmi ja käräjätuomari, OTT Tatu Leppänen. Heidän tulee luovuttaa muistionsa OM:lle 1.2.2015 mennessä.

Oikeuslaitoksen hallinnon uudistamisesta on Suomessa keskusteltu vilkkaasti jo 1990-luvun lopulta lähtien. Tuoreimpana Oikeudenhoidon uudistamisohjelma vuosille 2013-2025.  Siinä esitetään perustettavaksi tuomioistuinvirasto vahvistamaan tuomioistuinten riippumattomuutta ja hallinnon tehokkuutta.

Oikeusministeriö toteaa selvitysmiesten asettamiskirjeessään, että paineita muutokselle asettaa perustuslaissa turvattu tuomioistuinten itsenäinen ja riippumaton asema, kuten myös Euroopan Neuvoston kannanotot.

”Kansainvälisesti tarkasteltuna tuomioistuinlaitoksen keskushallintotehtävät on muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta erotettu oikeusministeriöstä erilliselle keskushallintoviranomaiselle.”

Ruotsissa jo ajat sitten toteutettu tuomioistuinvirasto-malli on levinnyt lukuisiin Euroopan Neuvoston jäsenvaltioihin. Tanskassa ja Norjassa tuomioistuinvirastot perustettiin vuosituhannen vaihteessa. Suomi kulkee tässäkin pahasti perässä.

Hanke tuntuu aiempiin kokemuksiin nähden liian hyvältä. Monta poliittista kiveä on vielä käännettävä.

Suomen olisi myöskin päästävä pois ihmisoikeusrikkomusten kärkipaikalta. Tuomioistuinten riippumattomuus ja tuomarien ammattitaidon jatkuva kehittäminen ovat omiaan auttamaan siinäkin asiassa. Samoin lainsäädännön laadussa on parannettavaa.

”Valitettavasti on sanottava, etteivät raportit anna meille suomalaisille tuomareille mitään erityistä ylpeyden aihetta.” (Erkki Rintala, oikeusneuvos, Vaasa; HS 30.6.2014). Oikeusneuvos Rintala on voimakkaasti vaatinut korjauksia oikeuslaitokseen. Jokohan vihdoinkin toteutuu !

Heikki Santala, järjestöneuvos Kauniainen

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (5 kommenttia)

Jukka Mäkinen

Erillinen perustuslakituomioistuin, joka keskittyy ainoastaan perustuslain noudattamiseen lainsäädännössä, sekä perustuslain tulkintakysymyksiin, pitäisi vielä saada.

Käyttäjän HeikkiSantala kuva
Heikki Santala

Jukka,

olen täysin samaa mieltä, ja siitäkin peistä taittanut, ties kuinka kauan. Se uudistus on ehkä vieläkin suuremman kiven alla.

Oikeushallinnon erottaminen poliittisesta ohjauksesta saattaa kuitenkin osaltaan lisätä perustuslaillisuuden tulkintaa tuomioistuimissa nykyisen PL 106 pykälän nojalla. Mutta ei ole tietenkään riittävä.

Risto Koivula

Muutoin kuulosta jonkinmoidelta, mutta tuo kytkentä lakkautusputkessa olevaan Euroopan N(orsunraaton)euvostoon arveluttaa, koska sen "Ihmisoikeutuomioistuin" EIT on taatusti kaikkien perustuslakien vastaisesti tuppamassa omine lupineen "neljänneksi oikeusasteeksi" EN:n jäsenmaissa:

http://hameemmias.vuodatus.net/lue/2012/10/euroopa...

" Euroopan ihmisoikeustuomioistuin" EIT on lakkautusputkessa "

Käyttäjän HeikkiSantala kuva
Heikki Santala

Risto,

aivan. Mutta kun aikanaan on liitytty Euroopan ihmisoikeussopimukseen, niin silloin on myöskin hyväksytty sen ehdot ja niiden noudattaminen. Euroopan ihmismisoikeustuomioistuin käsittelee hakemuksesta oman sopimuksensa noudattamista. Ja sopimuksestahan pääsee irti.

Mikäli maan demokraattinen lainsäädäntö ja oikeusjärjestelmä ovat kunnossa, ei apua ulkopuolelta tarvita; ei edes omaa perustuslakituomioistuinta. Nyt kumpikaan ei ole kunnossa. - Ehkäpä korkki on nyt saatu auki ja henki ulos.

Käyttäjän SariLaine kuva
Sari Laine

Perustuslakituomioistuin tarvitaan Suomeen valvomaan Perustuslain toteutumista, sen noudattamista sekä sen rikkomisten estämiseksi kaikessa virka-, lainkäyttö- ja lainsäädäntötoiminnassa. Suomeen pitää perustaa oikeusvaltiolle kuuluva Perustuslakituomioistuin lainsäätäjien ja lainkäyttäjien virkatoimien luotettavaksi valvojaksi. Lainsäätäjien ja -käyttäjien oman työnsä itsevalvomisille on jo aika sanoa näkemiin.
(http://sarilaine.puheenvuoro.uusisuomi.fi/243858-p...)

Suomessa tuomioistuimet ovat olleet 1990-luvun alkupuolelta lähtien vahvasti poliittisessa ohjauksessa. Oikeuslaitoksemme menetti riippumattomuutensa presidentti Koiviston pitämässä "oikeuspoliittisessa keskustelutilaisuudessa" eli Koiviston konklaavissa Linnassa 6.5.1992, jossa Koivisto ohjeisti yhteensä noin 30 henkilöä: korkeimman oikeuden sekä muiden tuomioistuinten 11 tuomaria, yliopistojen oikeusoppineita, virkamiehiä ja presidentinkanslian väkeä. (http://jyrkivirolainen.blogspot.fi/2013/09/770-koi...)

Konklaavitilaisuudesta laadittu 36-sivuinen muistio on ollut salainen Koiviston pyynnöstä ja Tarja Halosen päätöksellä 19.8.2002 alkaen, yhteensä noin 25 vuotta. (http://jormajaakkola.fi/Koiviston_konklaavi, http://jormajaakkola.fi/)

Olettaa sopii, että Koivisto väkineen on vallassa ollessaan hiljentänyt myös koko suomalaisen lehdistön ja mediaväen. 1990-luvulla alkaneiden pankkiskandaalien suhteen tutkivat journalistimme ovat yksinkertaisesti vain sulkeneet silmänsä ja vaienneet liikuttavan yksimielisesti koko aiheesta, joitain satunnaisia, yksittäisiä kirjoitettuja juttuja lukuunottamatta.

Sipilä-gateen liittyen MTV:n Huomenta Suomessa 1.12.2016 vieraillut JSN:n aikaisempi tj Risto Uimonen muistuttaa mm:
"Muistutan, että YLE:llä oli todella kova kriisi 80-luvulla, kun YLE ajautui kahtena eri vuonna erittäin kovaan ristiriitaan presidentti Mauno Koiviston kanssa ja pääministeri Kalevi Sorsan kanssa. Sorsa painosti YLE:ä sillä, että hän ei suostunut myöntämään YLE:lle lupamaksun korotusta." https://www.katsomo.fi/#!/jakso/33001003/huomenta-suomi/698521/asiantuntijat-arvioivat-sipila-gatea-kaikki-karsivat

Toimituksen poiminnat