*

HeikkiSantala Iskee avoimesti; perinteisten arvojen puolesta

PISARA-sopimus on voimassa 2019 loppuun saakka

 

Pisara-hankkeen irrottaminen Helsinki-seutu-sopimuksesta on älyllistä epärehellisyyttä.

 

-----

 

PISARA-RADASTA HARHAAN JOHTAVA VAALITÄKY

 

Kansanedustajaehdokas Antti Kurvinen (kesk.) Kauhavalta ruotii 3.3. Ilkassa ja Pohjalaisessa pääkaupungin Pisara-ratahanketta niin yksipuolisesti, että se vaatii oikaisua. Muu Suomi – Helsinki vastakkainasettelu on myös pahasti tekaistu.

 

Pisaran rakentamishanke ei johdu helsinkiläisten, vaan pääkaupunkiseudulle muuttaneiden ja muuttavien aiheuttamasta alueen liikennekapasiteetin lisäämistarpeesta. Sama koskee muuttajien asuntojen tarvetta työpaikkojen läheisyydessä

 

Pääkaupunkiseudulle (Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen) muuttaa joka viikko pikajunallinen, ja joka päivä junan vaunullinen uusia asukkaita. Koko maan väestön kasvusta peräti 87 prosenttia meni 2013 pääkaupunkiseudulle. Kesäkuun lopussa asukkaita oli 1 098 600.

 

Asuntotuotanto ei ole pysynyt väestön kasvun mukana. Kaavoitetusta tonttimaasta on huutava pula. Hinnat ovat siitä johtuen nousseet pilviin. Esimerkiksi pari kilometriä Espoon kirkolta mökkinaapurin tontin hinta 2009 oli 158,21 euroa neliömetriltä. Keskihinta alueella oli tuolloin 100 euron korvilla.

 

Sekä Kataisen että Stubbin hallitusohjelmaan sisältyy Helsinki-seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen parantamisen MAL-aiesopimus 2012. Sopimus edellyttää yhteistyötä kuntien kanssa, koska kunnilla on kaavoitusmonopoli ja sitä kautta asuntotuotanto päätösvallassaan.

 

Tätä varten valtio ja Helsingin seudun kunnat (pääkaupunkiseutu plus Hyvinkää, Järvenpää, Kerava, Kirkkonummi, Mäntsälä, Nurmijärvi, Pornainen, Sipoo, Tuusula ja Vihti) tekivät 25.8.2014 keskenään sopimuksen, jonka tarkoituksena on toimeenpanna hallitusohjelman tavoite, eli tukea koko Helsingin seudun infrastruktuurihankkeita - Pisara niistä yhtenä - ja vastineeksi sitouttaa kunnat kaavoituksen vauhdittamiseen ja tonttitarjonnan merkittävään lisäämiseen. Valtio puolestaan sitoutuu osallistumaan lukuisten suurten liikennehankkeiden rahoitukseen. Se on osapuolia sitova sopimus. Myös Pisaran osalta.

 

Pisaran työllistävä vaikutus on rakennusvaiheen ajan 3669 henkilötyövuotta, ja käyttövaiheessa pysyvästi 2559 htv. Kun kunnat ovat sitoutuneet 2012-2015 yhteensä 4,8 miljoonan kerrosneliömetrin asemakaavoitukseen, jota 2016-2019 vielä kasvatetaan 25 %:lla, niin Helsinki-seudun kaikkien hankkeiden työllisyysvaikutus on jopa kymmeniä tuhansia henkilötyövuosia.

 

Sopimuksen vaarantaminen pisara-verukkeilla on vastuutonta, ja Pisaran irrottaminen kokonaisuudesta on harhaan johtamista.

 

Kauhavalla on omasta takaa ikioma turhake; ainutlaatuisen lakeuden tärvelevä tiehanke; kepun poliittinen lehmänkauppa. Kukaan sitä tietä ei ole tarvinnut, eikä tarvitse. Heikki Ylikankaan selvitykset ovat vakuuttavia. Tunnen myös hyvin alueen.

 

Helsingin seudulla on todellista tarvetta sekä liikennehankkeille että asunnoille. Vastustamalla niitä sahataan omaa oksaa. Maaltamuuttajat näitä tarvitsevat, eivät paikalliset. Yli 50 vuoden kokemus Hesan ruuhkissa antaa maaltamuuttaneen näkemyksille selkänojaa. Asuinpaikka ei tähän vaikuta.

 

Heikki Santala järjestöneuvos Kauniainen

 

 

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (11 kommenttia)

ulf fallenius

Suomalaisia tämä hanke ei työllistä.

Käyttäjän HeikkiSantala kuva
Heikki Santala

Ulf,

rakennusalallahan hämärätyö on tosiaan aikamoinen mätäpaise. Sen puhkaisemiseen on nyttemmin kyllä satsattu myös viranomaisten taholta. Töitä riittää.

Käyttäjän IiroKoppinen kuva
Iiro Koppinen

Esim. me Helsingin kalasatamalaiset olemme pettyneitä Pisararadan torppaamisesta. Asia on niin kuin järjestöneuvos kirjoittaa, mutta kyllä me nykyisetkin helsinkiläiset kaipaamme helpotusta tukkoiseen liikenteeseen. Erityisesti Kalasatamalle olisi hieno asia Hakaniemen rautatieasema. Koemme, että muu Suomi on jo Kekkosesta lähtien saanut erilaista infraa, joka taitaa enimmäkseen olla vajaakäyttöistä. Tulevaisuuden todellinen metropoli näillä korkeuksilla on Tallinna-Helsinki.

Käyttäjän HeikkiSantala kuva
Heikki Santala

Iiro,

hesalaisethan ovat tietenkin itse oikeita päättämään omasta marssijärjestyksestään.

Pisara nähdään myöskin valtakunnallisena hankkeena. Selvitysten mukaan se veisi Helsingin ratapihan liikenteestä 70 % maan alle ja parantaisi kaukoliikennettä. Ruuhka-aikoina ratapihalta lähtee nyt 70 junaa. Maanpäällinen tila on kutakuinkin loppuun käytetty. Liikenne menee pienestäkin häiriöstä herkästi tukkoon.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

On älyllistä epärehellisyyttä väittää, että Pisara on kiveen hakattu mainitussa aiesopimuksessa.
http://www.hel.fi/hel2/Helsinginseutu/Pks/MAL_aies...
https://www.hsy.fi/fi/asiantuntijalle/seututieto/m...

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän HeikkiSantala kuva
Heikki Santala

Kalevi,

fiksummat kyllä huomaavat, että lisäät omiasi.

Mutta käy se näinkin; mikäs minä olen kenenkään aivo-onaniaa keskeyttämään.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

""Aiesopimuksen toteutumista varmistamaan tullaan asettamaan allekirjoittajaosapuolten seurantaryhmä. Edellytän, että seurantaryhmä arvioi heti ensimmäisessä kokouksessaan, miten kunnat ovat käynnistäneet sopimuksen toteuttamistoimet. Jos kuntakohtaista parannettavaa on, työhön on ryhdyttävä heti. Aiesopimusten sitovuuden parantaminen on myös hallitusohjelman tavoitteena", ministeri muistutti."
http://www.ym.fi/fi-FI/Ajankohtaista/Tiedotteet/Tiedotteet_2012/MALaiesopimuksen_seuranta_tiivistyy_metr(1131)

Santala voi jatkaa harrastuksiaan ministeri Kiurun kanssa, jos mieli tekee.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän HeikkiSantala kuva
Heikki Santala

Kalevi; no, kerta kiellon päälle:

ohitat kokonaan referoimani valtion 25.8.2014 kuntien kanssa tekemän sopimuksen. Sillä toteutetaan 2012 aiesopimusta.

Mutta olkoon.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

"Sopimuksen lähtökohdat
1. Pääministeri Stubbin hallituksen ohjelman 24.6.2014 kirjaus:
--- Pisara-radan rahoitusta koskeva selvitys on käynnissä. Selvityksen ja tonttitarjonnan lisäämistä koskevan sopimuksen perusteella hallitus arvioi valtion mahdollisen osallistumisen radan rakentamiseen.- - -

Toimenpiteet
---
6. Valtakunnallista ja seudullista merkitystä omaavan Pisararadan alustava kustannusarvio on noin 900 M€. Pisararadan rahoitusta koskeva selvitys sekä hankearviointi ja ratasuunnitteluvaiheen kustannusarvio valmistuvat syksyllä 2014. Kyseisten selvitysten ja tämän sopimuksen perusteella hallitus arvioi valtion osuutta radan rakentamiseen. Pisararadan suunnittelu ja toteuttaminen edellyttävät osapuolten yhteistä sopimista hankkeen rahoituksesta.
---
10. Valtion osalta rahoitukseen osallistuminen edellyttää eduskunnan asianomaisia päätöksiä. Länsimetron jatkeen ja Pisararadan sekä Helsinki–Riihimäki-rataosan kapasiteetin lisäämisen varsinaisesta toteutuksesta ja rahoitusjärjestelyistä tehdään valtion ja kuntien välillä sopimukset, kun eduskunta on tehnyt rahoituksesta asianomaiset päätökset.
---
Sopimuksen voimassaolo

- - - Sopimus hyväksytään valtion osalta periaatepäätöksenä valtioneuvoston
yleisistunnossa."
http://www.ym.fi/download/noname/%7BE89A4C39-1A9E-...

Lieköhän muuten hallitus alkanut nolostella omaa aivo-onanointiaan, koska EU-tukihakemuksen linkit ovat lakanneet toimimasta.
http://kalevikamarainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/1...

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän jarmokanerva kuva
Jarmo Kanerva

Helsingin ruuhkista päästään helposti jos poliittista tahtoa löytyy. Siirretään pääkaupunkitoiminnot pois Helsingin niemeltä, jossa ei enää logistiikka toimi. Tekeminen hidastuu. Pankit ja lakimiehet ja avustajat siirtyvät mukana. Se on alun perin suunniteltu 3000 asukkaalle ja hevosille. Jää tilaa puuhastella ja harrastaa. Pisaraakaan ei tarvita. Helsingin kasvu on suurelta osin maahanmuuttoa.

Tällä päästäisiin ruuhkista ja Helsinki-keskeisestä vanhanaikaisesta, 1900 -luvun alun keskitetystä liikenneratkaisuista, mikä aiheuttaa ruuhkat keskipisteen lähelle. Raideliikenne on jäykkää sopeutumaan ja häiriöherkkää. Bussit saadaan reititettyä tunneissa ja adaptoitumaan moderneihin resurssivaraussysteemeihin vaikka netin avulla.

Valtion virastoille on tilaa Hämeenlinassa. Tai vaikka Pohjois-Espoossa ja Vihdissä. Vihti onkin kantasuomalaisten nopeiten kasvava alue Suomessa. Sinne on kasvamassa Uusi Suomi. Muualle kun ei saa järkihintaista taloa pystyyn kaavoitusmonopolien takia. On halvempi ajaa 45 km satunnaisesti Helsinkiin. Alueelle muuttaa myös yrityksiä ja syntyy työpaikkoja.

Käyttäjän HeikkiSantala kuva
Heikki Santala

Jarmo,

en suinkaan pisaraa puolustele, pysyn neutraalina.

Kirjoitan siitä vain sen takia, että hanke vastustuksissa irrotetaan kokonais-sopimuksesta, kertomatta siitä sanaakaan. Mutta eihän politiikassa ja varsinkin vaalipropagandassa totuudesta ole niinkään väliä.

Toimituksen poiminnat