HeikkiSantala Iskee avoimesti; perinteisten arvojen puolesta

Sote-laki hajoaa EU-pykäliin ja Kokoomuksen haave tuhkana tuuleen

  • Sote-johtaja Päivi Nerg: EI notifioida! -Kuva Jaakko Martikainen Suomenmaa
    Sote-johtaja Päivi Nerg: EI notifioida! -Kuva Jaakko Martikainen Suomenmaa

 

Hallituksen valinnanvapauslaki-esityksessä on perustuslakivaliokunnan (PeV) tuoreen 1.6. lausunnon mukaan ainakin 15 perustuslain vastaista pykälää. Ja lisäksi on vakava törmäys EU-pykäliin. PeV vaatii lakiin muutoksia, täsmennyksiä ja täydennyksiä ja EU-pykälien noudattamista.

 

”Tällainen muutos on edellytyksenä sille, että lakiehdotus voidaan käsitellä tavallisen lain säätämisjärjestyksessä.” Perustuslakivaliokunnan lausunto on sitova.

 

Sosiaali- ja terveysvaliokunnan (StV) tehtävänä (mietintövaliokunta) on tehdä lakiin PeV:n muutokset ja ottaa huomioon muutkin lausunnot, sekä hallituksen tulevan vastineen PeV:n lausuntoon. Lopullisen kantansa valiokunta ottaa vasta StV:n tekeillä olevan mietintöluonnoksen tutkittuaan. Tilanne on nyt täysin avoin.

 

Ilman korjauksia lakiesitys olisi hylättävä perustuslain vastaisena.

 

Lisäksi kokonaan oma ja avoin sotkunsa on lakihankkeen EU-notifioinnin laiminlyönti, eli selvitys onko valinnanvapauslaki EU-valtiontukisäännösten vastainen, erityisesti maakuntien liikelaitosten konkurssisuojan ja verokohtelun vuoksi; kuten PeV arvioi.

 

Jos on, hajoaa laki käytännössä siihen: kilpailutilanne julkisen ja yksityisen toimijan välillä on kokonaan poistettava. Kokoomuksen lehmänkauppa hajoaa kuin tuhka tuuleen!

 

Säännösten tulkinta kuuluu EU-komission toimivaltaan. KHO:n mukaan lainsäätäjällä tätä toimivaltaa ei ole: ainoa oikeudellisesti kestävä keino on tehdä lakihankkeesta ennakkoilmoitus (notifiointi) komissiolle ja pyytää sen lausuntoa; tai poistaa laista markkinaehtoinen kilpailutilanne. Hallitus on nämä tehtävät laiminlyönyt:

 

”Perustuslakivaliokunta pitää erityisen valitettavana, että hallituksen esityksessä ei ole otettu huomioon EU-valtiontukisääntelyn merkitystä perustuslain kannalta.”

 

”Lähtökohtana on, että jäsenvaltiot eivät saa toteuttaa valtiontukitoimenpiteitä ennen kuin komissio on hyväksynyt ne ennalta.”

 

Jos ilmoitus laiminlyödään, tulee Korkeimman hallinto-oikeuden (KHO) viime kädessä viedä asia EU-tuomioistuimen ratkaistavaksi. Se ottaa aikaa.

 

Perustuslakivaliokunta ottaa asiaan lopullisen EU-kantansa vasta perehdyttyään StV:n ”perusteelliseen harkintaan.” Tämä sisältää myös lain muuttamisen niin, että järjestelmän luonne on mahdollista perustella yleistä taloudellista etua koskevaksi palveluksi, eli ns. SGEI-palveluksi, johon unionin valtiontukisääntely (kielto) ei soveltuisi (SEUT 14 Artikla).

 

”Valiokunta pitää erittäin valitettavana, että hallituksen esityksessä ei tarkastella lainkaan mahdollisuutta perustella ehdotettua järjestelmää sen luonteella SGEI-palveluna.”

 

Tuo ohitus johtui vain siitä, että hallituksen tavoite oli tehdä ”valinnanvapaudesta” täysin markkinaehtoinen bisnes-järjestelmä, eli käytännössä yksityistää sote-palvelut. Se kaatui vuosi sitten perustuslakiin.

 

EU-valtiontukisäännöt hajottavat valinnanvapauslain perusteellisesti, vähintäänkin siirtävät sen voimaan tuloa entisestään vuosilla, tai upottavat koko lain.

 

Heikki Santala järjestöneuvos Kauniainen

---

Maaliskuinen arvio samasta aiheesta linkissä:

http://heikkisantala.puheenvuoro.uusisuomi.fi/251985-sote-laki-kaatuu-eu-pykalaan-laki-tulee-hylata-kokonaan

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (3 kommenttia)

Käyttäjän SJPHKI kuva
Seppo-Juha Pietikäinen

Suomi on takamatkalla valinnanvapaudessa muihin maihin verrattuna.

https://thl.fi/fi/web/sote-uudistus/valinnanvapaus...

Julkinen monopoli ylläpitää kuukausien jonoja Suomen terveydenhuollossa.
Ja tämä on fakta.

Käyttäjän HeikkiSantala kuva
Heikki Santala

S-J
minulle tämä ei ole ideologinen kysymys, kokoomukselle se on.
Ei meillä ole julkinen monopoli. Julkinen puoli hoitaa perustuslaillista tehtäväänsä ja yksityinen puoli täydentää sitä vapaaehtoisen harkinnan ja tarpeen mukaan.

Vähäväkisillä alueilla kuntien taloudelliset edellytykset, sen paremmin tarvittaviin julkisiin resursseihin kuin varsinkaan yksityisiin, eivät vain riitä. Tarvitaan edelleen lisää kuntien yhteistyötä, liitoksia ja yhtymiä. Se on se fakta.

Minusta on edesvastuutonta yllyttää ja ylläpitää illuusiota muka kelvottomasta nykyjärjestelmästä. Tämä tästä.

Juha Hämäläinen

Pietikäisen ajattelujänne ei pitkälle yllä. Luuletko valinnanvapauden olevan totta ja tarkoittavan sitä, että jokaisella on varaa saada parasta hoitoa uudistuksen jälkeen. Se on mahdottomuus ja valhe.

Julkisen jonoihin on se lääke, että työt organisoidaan paremmin ja resursseja lisätään. Palvelujen siirto yrityksille tulee taatusti kalliimmaksi.

Toimituksen poiminnat